• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Vad är rimligt att ha i bolån?

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Två privatlån, 8% och 9,5%
Bolån, 5%

Det som är intressant är att uträkning av förbehållsbelopp skulle jag ha mer över varje månad vid en skuldsanering.
250k privatlån är alltså överskuldsättning för vår situation.
Men ni kan väl inte va kvalificerade för skuldsanering med 2 privata lån på 250.000? Har ni övervärde i huset?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Vi har givetvis inga planer på att söka skuldsanering :)

En av oss jobbar heltid som det är nu. Det jag vill visa är att skuldsättningen kan verka låg, men beroende på familjesituation så är det faktiskt överskuldsättning. 4 barn kostar som sagt en del.
Enligt uträkning av förbehållsbeloppet skulle KF i så fall utmäta ett belopp lägre än de lånekostnader vi har idag på privatlånen. Fast vi har marginal och en del kan vi lägga på att amortera lite extra på privatlånen.
Faktiskt en bra sak som finns att kolla hur mycket det går att lägga på lånekostnader genom att räkna ut förbehållsbeloppet.
 
Senast ändrad:

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Har fattat det som att två vuxna ( i nuläget) ska ha kvar ett schablonbelopp på 18000-20000 någonstans när huslån och driftskostnad är betalt. Såg det i någon kalkyl från Länsförsäkringar. Men det kanske är en "glädjekalkyl"?

Själv har jag bolån runt 1,2 miljoner och betalar just nu 5090 spänn i månaden, amorterar 1500 och ser månad för månad hur det sjunker med några kronor varje gång. Alltid något. Jag har dock en massa annan ekonomisk skit till förbannelse, men det minskar även där.
 
Senast ändrad:

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
När jag räknade på kalp kalkylen hos Länsförsäkringar, är det ”kvar i plånboken” som banken vill att man har 6-7k? Eller räcker det att man till exempel har 1000kr kvar? För det verkar visa grönt oavsett.

så får jag det till, nu är detta räknat på 6% ränta
 

Bilagor

  • IMG_2489.png
    IMG_2489.png
    229.5 KB · Visningar: 57

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Schablonbeloppet är väl det som ska vara kvar, finns det plus/kvar i plånboken är det ju extra grönt.
 

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Fick lånelöfte från Marginalen bank, nu när det är dags att söka om bolån fick vi komplettera med X antal saker som lönespecar, info om bostaden, frågor om vad vi har använt våra privatlån till, för en liten stund sen även frågor om kundtkännedom, info om transaktioner från kontantinsatsen, brukar det vara såhär i regel? Eller är dom extra hårda? Man känner sig nästan som en terrorist
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 782
Mottagna reaktioner
1 769
Poäng
1 277
Fick lånelöfte från Marginalen bank, nu när det är dags att söka om bolån fick vi komplettera med X antal saker som lönespecar, info om bostaden, frågor om vad vi har använt våra privatlån till, för en liten stund sen även frågor om kundtkännedom, info om transaktioner från kontantinsatsen, brukar det vara såhär i regel? Eller är dom extra hårda? Man känner sig nästan som en terrorist
Helt normal handläggning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp